بانو و قرآن

دست نوشته های نفیسه مرادی پیرامون بانوان و قرآن

بانو و قرآن

دست نوشته های نفیسه مرادی پیرامون بانوان و قرآن

بانو و قرآن

آخرین نظرات

۱۷ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

کتاب

کتاب های خواندنی

 

هر بار که کتاب مناسبی در حوزه مطالعات اسلامی زنان مطالعه کردم، آن را به شما نیز معرفی می کنم. هم چنین سعی می کنم در صورت وجود لینک دانلود، آن را نیز قرار دهم.

 

نفیسه مرادی

آزار زنان

مجازات مردانی که به آزار زنان می پردازند، چیست؟

 

🔸شهید مطهری در کتاب مساله حجاب با استناد به آیه ۶۰ سوره احزاب می فرماید

 

"نکته ای از آیه مورد بحث استفاده می شود و آن این است که افرادی که در کوچه ها و خیابان ها مزاحم زنان می گردند از نظر قانون اسلام مستحق مجازات سخت و شدیدی می باشند.

تنها مثلا آنها را به کلانتری جلب کردن و تراشیدن سر آنها کافی نیست، بسیار سخت تر باید مجازات شوند".

 

🔸سپس ادامه می دهد

نفیسه مرادی

پر حرفی زنان

چرا زنان این همه حرف می زنند؟

 

اوشو می گوید:

 

«مردان کارهای خودشان را دارند، ولی زنان کارهای زیادی ندارند.

هر کجا کار زیاد نباشد، فعالیت زیادی نباشد، همیشه وراجی های بیهوده وجود دارد»[1]

 

این سخن اوشو به سبک زندگی زنان اشاره دارد، نه اینکه زنان ذاتا انسان های پر حرفی باشند، بلکه سبک زندگی و نوع فعالیت های ایشان است، که پر حرفی را برای آنان به دنبال دارد. و همین طور اگر مردی هم همان شرایط زنان را داشته باشد، پرگو و پر حرف می شود.

در آیه 18 سوره زخرف نیز به سبک زندگی زنان و آثار آن اشاره دارد و می فرماید:

 

نفیسه مرادی

خلقت انسان در بهترین صورت

انسانی که در بهترین صورت و نظام آفریده شده کیست؟ 

زن یا مرد؟

 

خداوند در سوره تین بعد از سوگندهای چهارگانه می فرماید:

 

لَقَدْ خَلَقْنَا الْانسَانَ فىِ أَحْسَنِ تَقْوِیم

که ما انسان را در بهترین صورت و نظام آفریدیم.

 

مفسران در تفسیر این آیه گفته اند که منظور از کلمه" انسان" جنس انسان است، پس جنس انسان به حسب خلقتش داراى قوام است. و نه تنها داراى قوام است، بلکه به حسب خلقت داراى بهترین قوام است.[1]

نفیسه مرادی

نمادگذاری در پوشش مسلمانان

چرا نمادگذاری در نوع پوشش مسلمانان وجود دارد، نه در علائمی همچون صلیب؟

 

در پست های قبلی عرض کردم که یکی از اهداف فرمان حجاب در آیه 59 سوره احزاب، نمادگذاری زن مسلمان بوده تا به عنوان بانوی عفیف شناخته شود.

اما سوال این است که چرا این نمادگذاری در نوع پوشش تبلور یافته و به چیزهای دیگری مانند گردن آویزی هم چون صلیب یا سایر نمادها اختصاص نیافته است؟

 

نفیسه مرادی

روز دختر

روز دختر، یادآور جنسیت یا انسانیت؟

 

روزگاری بود که اگر به پدری خبر می دادند که نوزادش دختر است،

صورتش از فرط ناراحتی سیاه می شد و خشمگین می گردید. (زخرف/17)

و از بدى آنچه بدو بشارت داده شده از قبیله [خود] روى مى ‏پوشاند، که آیا او را با خوارى نگاه دارد یا در خاک پنهانش کند. (نحل/59)

چرا که مردم به کسی که صاحب دختر بود و بی نصیب از فرزند پسر، «ابتر» می گفتند (کوثر/3)و ادامه نسل و خاندان را به پسران وابسته می دانستند و شاید هنوز هم می دانند.

 

نفیسه مرادی

امنیت اجتماعی

آیا وجود امنیت اجتماعی در جامعه، زنان را از رعایت حجاب، بی نیاز می کند؟


💠خداوند در آیه ۵۹ سوره احزاب می فرماید

یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ۚ ذَٰلِکَ أَدْنَىٰ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ ۗ

اى پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: «پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند. این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است

 

در این آیه هدف از نزدیک کردن جلباب ها این است که زنان شناخته شوند.

در پست قبلی گفتم که بر اساس آیه فوق، فلسفه حجاب مصونیت زن در برابر آزار مردان بیمار دل بیان شده است، لکن حجاب بدون پشتوانه قانونی و امنیت اجتماعی، مصونیت کامل را برای زنان به ارمغان نمی آورد.اما اگر امنیت اجتماعی برقرار بود، آیا حجاب لازم نیست؟

نفیسه مرادی

دوفصلنامه «پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن»

صاحب امتیاز: دانشگاه پیام نور



دو فصلنامه علمی پژوهشی «آموزه های تربیتی در قرآن و حدیث»

صاحب ا متیاز: دانشگاه ایلام



نشریه علمی پژوهشی «آموزه های قرآنی»

صاحب امتیاز: دانشگاه علوم اسلامی رضوی




فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش‌های قرآنی»

صاحب امتیاز: دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی




نفیسه مرادی

امنیت اجتماعی در آلمان

امنیت اجتماعی در آلمان

 

از دکتر محمد رضوی راد مدیر و موسس انستیتو علوم انسانی و علوم اسلامی آلمان خواهش کردم تا در خصوص امنیت اجتماعی در آلمان توضیحاتی را بیان نمایند؛ ایشان هم قبول زحمت کرده و متن زیر را ارسال نموده اند که عینا تقدیم می شود:

 

 برخورداری یک فرد یا جامعه از امنیت اخلاقی یا محرومیت آن از امنیت اخلاقی بیش و پیش از آنکه به نمادهای ظاهری چون پوشش و حجاب برگردد ، به نظام و ساخت تربیتی آن باز می گردد.

در این زمینه حقیقتش آنست که در آلمان اندیشمندان و متولیان بالا بردن سلامت و امنیت کسانی که می خواهند سالم زندگی کنند کار کرده اند.

از آموزش و پرورش و مهد کودک هم شروع می کنند.

نفیسه مرادی

پروفسور ارتمن


آیا حجاب به تنهایی برای زنان مصونیت می آورد؟

 

🔸سال گذشته (خرداد۹۶) خانم پروفسور ارتمن (Orthmann) (نفر اول از سمت چپ تصویر بالا) رییس کرسی اسلام شناسی دانشگاه بن آلمان به همراه تعدادی از دانشجویانشان مهمان دانشگاه ادیان و مذاهب بودند.

پس از نشستی صمیمی از ایشان پرسیدم

 

🔹ما مسلمانان با استناد به آیه ۵۹ سوره احزاب، یکی از دلایل حجاب را ایمن ماندن زنان مسلمان از آزار و اذیت مردان بیمار دل می دانیم. آیا در غرب که زنان حجاب ندارند، بیشتر مورد آزار قرار می گیرند؟

نفیسه مرادی