انسان مونث

دست نوشته های نفیسه مرادی پیرامون زن و هر چیز دیگر

انسان مونث

دست نوشته های نفیسه مرادی پیرامون زن و هر چیز دیگر

انسان مونث
آخرین نظرات

نشست تخصصی گفتگو محور بازخوانی حیات اجتماعی اخلاقی بانو فاطمه زهرا سلام الله علیها

با حضور:

دکتر معصومه ابتکار، دکتر کبری روشنفکر، دکتر فروغ پارسا

دکتر سمیه طهماسبی، نفیسه مرادی

مکان: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

زمان: دوشنبه ۲۹ بهمن

 

عنوان سخنرانی:

تحول انگاره های جنسیتی در سایه آموزه های قرآن

چکیده

عصر جاهلیت دورانی مملو از بی نظمی ها و بی انضباطی ها در روابط زن و مرد است. عرف هایی درباره زن رایج بوده که موقعیت ایشان را به جنس دوم بودن تقلیل می داد، آن چنانکه بعدها خلیفه دوم اذعان داشت که در عصر جاهلیت زنان به هیچ انگاشته می شدند. رابطه های بدون ضابطه مردان وزنان، انواع نکاح های عجیب و غریب، استفاده ابزاری از زنان در جنگ ها جهت کسب پیروزی و غلبه بر دشمن، به ارث رفتن زنان و عدم ارث بری ایشان، کراهت از دختر داشتن و زنده به گور کردن وی، نمونه هایی از فرهنگ مردمان عصر نزول، پیرامون زن است.

در این نشست، ابتدائاً چگونگی مواجهه قرآن در برابر فرهنگ عمومی رایج درباره زن تبیین خواهد گردید. قرآن در برابر فرهنگ موجود سه رویکرد اتخاذ می نماید:

اول: برخی از آداب و رسوم رایج را تایید وبعضا اصلاح نمود، هم چون نکاح، مهریه، عِده و ... دوم: برخی دیگر را یا به طور کلی حذف نمود مانند ظهار و دخترکشی، یا رسم جدیدی را جایگزین آن نمود، هم چون حیا و پوشش را جایگزین تبرج در دوران جاهلیت کرد.  سوم: در برابر دسته ای دیگر از عرف رایج سکوت نمود از جمله: حضور زنان در اجتماع، اشتغال ایشان و حضور در جنگ.

قرآن با اصلاح فرهنگ جامعه درباره زن و بنیانگذاری فرهنگ جدید اسلامی، زمینه رشد و تعالی نیمی از افراد جامعه را فراهم نمود.

حضرت فاطمه زهرا علیها السلام به عنوان بانویی که اندکی پس از بعثت متولد شدند و کمی بعد از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله از دنیا رفتند، نمونه بارز و شاخصی از تجلی اصلاح فرهنگی قرآن است. به طوری که انعکاس آیات نورانی قرآن در تمام ابعاد فردی و اجتماعی زندگی ایشان مشهود می باشد، آن گونه که اوج این فرهنگ سازی قرآنی را می توان در خطبه فدکیه به تماشا نشست.

 فایل صوتی

فایل تصویری


نظرات  (۴)

۲۲ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۸:۲۳ دچارِ فیش‌نگار
از شما عاجزانه خواهش میکنم دونه دونه توی وبتون انواع ازدواج های قبل از اسلام در میان عرب رو معرفی کنید تا دوستان بدونن داریم به کجا میریم با این سبک زندگی های جدید!

+ شما از همشون جوونتر بودینا :)
پاسخ:
ان شاالله سر فرصت انواع ازدواج های عصر جاهلی را معرفی خواهم کرد.
۲۲ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۹:۱۲ دچارِ فیش‌نگار
در ضمن اینکه میگید شناخت حضرت فاطمه نسبت به اقدامات ابوبکر نشانه ی این هست که حضرت فاطمه س حضور اجتماعی داشته اند استدلال کاملی نیست. چون خانم می تواند در خانه باشد و از طریق شوهر خود از امور جامعه باخبر باشد.
پاسخ:
شما فقط چکیده را مطالعه کرده اید.
در آینده مستندات سخنم را ارائه خواهم کرد.
۲۳ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۹:۲۵ دچارِ فیش‌نگار
با توجه به خط پایان از کامنت آغازین
من فیلمشو دیدم :)
پاسخ:
از دقت و توجه شما سپاسگزارم

متاسفانه به دلیل کمبود وقت، برخی از مباحث حذف گردید و حق مطلب کامل ادا نشد.

در نشست دیگری در دانشگاه ادیان به وضوح بدان پرداختم؛ که ان شاالله در فرصتی دیگر در اینجا قرار خواهم داد.

سلام. دنبال کردن متقابل؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی