انسان مونث

دست نوشته های نفیسه مرادی پیرامون زن و هر چیز دیگر

انسان مونث

دست نوشته های نفیسه مرادی پیرامون زن و هر چیز دیگر

انسان مونث
آخرین نظرات

پر حرفی زنان

چرا زنان این همه حرف می زنند؟

 

اوشو می گوید:

 

«مردان کارهای خودشان را دارند، ولی زنان کارهای زیادی ندارند.

هر کجا کار زیاد نباشد، فعالیت زیادی نباشد، همیشه وراجی های بیهوده وجود دارد»[1]

 

این سخن اوشو به سبک زندگی زنان اشاره دارد، نه اینکه زنان ذاتا انسان های پر حرفی باشند، بلکه سبک زندگی و نوع فعالیت های ایشان است، که پر حرفی را برای آنان به دنبال دارد. و همین طور اگر مردی هم همان شرایط زنان را داشته باشد، پرگو و پر حرف می شود.

در آیه 18 سوره زخرف نیز به سبک زندگی زنان و آثار آن اشاره دارد و می فرماید:

 

« أَوَمَن یُنَشَّأُ فِی الْحِلْیَةِ وَهُوَ فِی الْخِصَامِ غَیْرُ مُبِینٍ»

آیا کسى [را شریک خدا مى کنند] که در زر و زیور پرورش یافته و در [هنگام] مجادله بیانش غیر روشن است.

 

در تفاسیر «من وحی القرآن» و «التحریر و التنویر» بر این نکته تاکید شده است، که نحوه پرورش زنان از کودکی در حلیه و نرمی و زیور آلات است که قدرت استدلال را از ایشان می ستاند و نمی توانند متقن سخن بگویند. و این یعنی زنان ذاتا در بیان استدلال ضعیف نیستند و اگر سبک زندگی و تربیت و پرورش ایشان از کودکی اصلاح گردد، قدرت استدلال ایشان نیز تقویت می گردد.

 

نفیسه مرادی-کارشناس ارشد معارف قرآن

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

 

تلگرام:    https://t.me/female_Interpretation

 

یک پست پیشنهادی

انسانی که در بهترین صورت و نظام آفریده شده، کیست؟ زن یا مرد؟

 

 



[1] کتاب «از سکس تا فرا آگاهی»، اوشو

 

 

 

 

 

 

نظرات  (۵)

۲۸ تیر ۹۷ ، ۱۳:۰۴ استاد بزرگ
جالب بود
:)
پاسخ:
سپاس از حضورتان
موضوع جالبی بود
پاسخ:
سپاس
کلیّت بحث قابل تأمل است. 
اما استدلال شما برای من مجاب کننده نبود.

در شرایط کنونی، خیلی از خانم ها هستند که خود را در فعالیت های اجتماعی همدوش مردان کرده اند و بلکه پیشتاز تر از آنها شده اند، مثل خلبان زن، راننده قطار، رانندۀ تاکسی و اتوبوس، صنعت کار، تولید در کشاورزی، دامداری، صیادی، فروشنده، صندوقدار، کارمند زن، مدیر زن، دبیر و معلم و استاد و مجری و مفسر و شاعر و نویسنده و الی ماشاءالله شغل های دیگر. اما می بینیم که عادت پرگویی را رها نکرده اند! و این تناقض چگونه قابل توجیه است؟
پاسخ:
ممنونم از اینکه نظرتان را مطرح فرمودید.

توجه به سه نکته به نظر ضروری  می رسد:

اول اینکه تناقضی که شما فرموده اید باید بر روی آن کار پژوهشی انجام شود و به صرف برخی مشاهدات نمی توان برداشت کلی و متقنی از آن داشت.
یعنی اینکه باید زنان شاغل و زن خانه دار در یک طرح پژوهشی شرکت داده شوند تا مشخص شود آیا زنان شاغل هم چنان پر حرف هستند یا خیر؟

دوم اینکه تغییر سبک زندگی امری زمان بر و طولانی است و اصلاح کامل یک رفتار، شاید بعد از چند نسل اتفاق بیفتد و اینکه در حال حاضر زنان با حضور در مشاغل مختلف، بلافاصله تغییر رفتار دهند، امری سخت و شاید ناممکن باشد.

سوم اینکه گاهی افراد به دلیل اینکه گمان می کنند خصوصیتی ذاتی ایشان است، لذا فکر می کنند که نمی شود آن را تغییر داد، و همان رفتار و خصیصه را ادامه می دهند بدون آنکه به تغییر آن فکر کنند.

در مجموع اینکه واقعیت این است که بسیاری از رفتارهایی که به نام رفتار زنانه معروف است، واقعا ذاتی ایشان نیست و به سبک زندگی و دنیای زنان مربوط می شود نه به ذات ایشان.

شاد و سلامت باشید
با عرض سلام و خداقوت,ولی همیشه برعکس این رو به ما گفتند ,یعنی میگفتند چون در زنان بخشهای مربوط به حرف زدن در هر دو نیمکره فعال است ,زیاد حرف میزنند و از این دست دلایل و تا الان ندیدم کسی از این منظر بهش نگاه کنه... و به خاطر همین نگاه غلط(پرحرف بودن ذاتی زنان) زنی تلاش نمیکند تا کم حرف باشد...ممنون از پست خوبتون.یاعلی
پاسخ:
سلام و درود

ذاتی پنداشتن برخی خصایص مانع از ایجاد تغییر در آنها می شود.

گاهی نیاز است از زوایای دیگری به برخی موضوعات نگاه شود.

به قول سهراب سپری: چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید.

سربلند باشید
اینکه باید کار پژوهشی انجام شود تا ببینیم شرایط کار روی خصیصۀ پرگویی زنان تأثیر گذاشته یانه، خیلی خوب و مقبول و مستحسن است و منافاتی هم با اصل این بحث ندارد.
اما مگر حرف جناب اوشو مبتنی بر تحقیق و پزوهش بوده است که ما بخواهیم برای رد یا اثبات خلاف آن کار پژوهشی انجام دهیم؟!

با عرض پوزش همچنان معتقدم که استدلال و منطق این بحث، به ویژه در بخش نظریۀ اوشو استحکام لازم را ندارد. کما اینکه ترجمۀ آیۀ مذکور هم با موضوع مطرح شده چندان قابل انطباق نیست. اما در عین حال کلیت بحث را قابل تأمل و دقت می دانم.

پیشاپیش عذرم را پذیرا باشید.

پاسخ:
از دقت نظرتان و بیان دیدگاه تان که باعث تعمیق بحث می شود؛ بسیار سپاسگزارم

در بحث اوشو با شما موافقم؛

اما قصدم از ذکر آیه انطباق دادن آن با سخن اوشو نبوده، هر چند شاید در کنار هم قرار گرفتن آن ها چنین برداشتی را به وجود بیاورد.

سربلند باشید


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی