انسان مونث

دست نوشته های نفیسه مرادی پیرامون زن و هر چیز دیگر

انسان مونث

دست نوشته های نفیسه مرادی پیرامون زن و هر چیز دیگر

انسان مونث
آخرین نظرات

پروفسور ارتمن


آیا حجاب به تنهایی برای زنان مصونیت می آورد؟

 

🔸سال گذشته (خرداد۹۶) خانم پروفسور ارتمن (Orthmann) (نفر اول از سمت چپ تصویر بالا) رییس کرسی اسلام شناسی دانشگاه بن آلمان به همراه تعدادی از دانشجویانشان مهمان دانشگاه ادیان و مذاهب بودند.

پس از نشستی صمیمی از ایشان پرسیدم

 

🔹ما مسلمانان با استناد به آیه ۵۹ سوره احزاب، یکی از دلایل حجاب را ایمن ماندن زنان مسلمان از آزار و اذیت مردان بیمار دل می دانیم. آیا در غرب که زنان حجاب ندارند، بیشتر مورد آزار قرار می گیرند؟


🔸ایشان پاسخ دادندمن هرگز در آلمان چنین چیزی را تجربه نکرده ام، اما مدتی که در سوریه بودم این  چنین تجربیاتی داشتم.

 

🔹یکی از مسئولان دانشگاه حاضر در جلسه، سخن ایشان را تایید کردند و آن را به امنیت اجتماعی بالای آنجا مرتبط نمودند.

 

🔸 سخن خانم پروفسور ارتمن قابل تامل بود؛ چرا که زنان محجبه در ایران، آزار بیمار دلان را تجربه کرده اند با آنکه نقصی در رفتار یا پوشش آنان نبوده است. آنچه اینجا نیست، قوانین حمایت از زنان در برابر آزار برخی مردان است.

 

👈 حجاب به تنهایی و بدون پشتوانه قانونی برای زنان مصونیت کامل به ارمغان نمی آورد. 

وقتی از زنان می خواهیم حجاب خود را رعایت کنند، در مقابل هم باید جامعه، امنیت اجتماعی لازم را برای زنان تامین نماید. تا به هنگام ضرورت از آنان حمایت شود.

 

🔹با دقت در آیات ۵۹ و ۶۰ سوره احزاب در می یابیم هم زمان که خداوند از زنان حفظ حجاب می خواهد، مردان آزار رسان را هم تهدید می کند که زین پس اگر زنان را آزار دهند، با عکس العمل شدید پیامبر ص مواجه خواهند شد. و البته عقوبت اخروی آنان هم به قوت خود باقی است.

 

🔺حال این سوال مطرح می شود که اگر امنیت اجتماعی لازم برقرار باشد، آیا باز هم زنان باید حجاب را رعایت کنند یا خیر؟

 

ان شاالله پاسخ این سوال را در پست دیگری بیان خواهم کرد.

 

نفیسه مرادی کارشناس ارشد معارف قرآن

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.

 

 

تلگرام :   t.me/female_Interpretation

نظرات  (۳)

سلام
نکته خیلی مهمی بود. به آیه بعدش قبلا دقت نکرده بودم.
پاسخ:
سلام

آیات را اگر با هم ببینیم, بهتر می توانیم به نتیجه برسیم.


ممنون از حضورتان
۱۹ تیر ۹۷ ، ۱۶:۵۰ آقای مُرَّدَد
سلام خانم مرادی! ببخشید من یه کم بیش از حد روون و محاوره نظر میذارم براتون. اگر نقدی هست بفرمایید/
درمورد مطلب: مثل این میمونه که بنده خدایی برای اموالش گاوصندوق خریداری کنه با انواع قفل های مرغوب، و در خانه ای بذاره با دیوار های آنچنانی بعد انتظار داشته باشه هیچ دزدی نتونه سرقتش کنه. دزد از هر دیواری بالا میره. و اگر نتونه به گاوصندوق دست درازی کنه، قطعا اونو با خودش میبره. به هر شکلی که شده. بعد حالا شما دزدو میبینی با یه بیل یا چماق میفتی به جونش. متهم میشی و باید دیه ی آسیب هایی که رسوندی رو بدی. چرا چون مملکت ایران قانون داره و دزد باید اول محاکمه میشده بعد مجازات . تازه اگر با وثیقه ی چند صد میلیونی بابا جونِ بالا نشینش بیرون نیومده باشه.
متاسفانه خانمها همینقدر تو ایران امنیت دارن. امنیتی به نازکیِ یک چادر . انواع اقسام تعرضات کلامی و فیزیکی صورت میگیره. داریم میبینیم. چقدر بپوشونه؟ چقدر مثلا تو دلش آیت الکرسی بخونه؟ دزد قلابش گیر کرده. ول کن هم نیست. نتونه به نوایی برسه، میبَره. میندازن تو ماشینو میبرن. حالا شما یه تیزی از کیفت در بیار بکن تو شکم اون دزد ناموس. ته تهش باید اعدام بشی به جرم قتل. یادتونه؟ چند سال پیش نمونه شُ.... اینجا ایرانِِ. خدایی نکرده گمان نبرید که با ایران و ایرانی بودنم مشکل دارم نه. با نوع مدیریت بحران برای خواهرم، مادرم، همسرم و همه ی خانمها مشکل دارم. و حل شدنی هم نیست . حالا شما  مدام آیه بیار و مثل آلمان و سوریه رو بزن. آخرش که چی؟ 
پاسخ:
سلام و سپاس از درج نظرتان

بله دقیقا همینطور است که می فرمایید. حجاب به تنهایی مصونیت نمی آورد تا زمانی که پشتوانه قانونی قوی وجود نداشته باشد.

آنقدر می نویسیم و می گوییم تا اثر کند. 
حداقل ما زنان محجبه حق داریم تا نظام اسلامی از ما حمایت کند. 
اگر با خواهران بدحجابمان بد رفتاری می شود به جرم حجاب نامناسب، ما که حجاب را رعایت می کنیم حق مطالبه داریم و امنیت اجتماعی مان را از مسیولین می خواهیم.

باعرض سلام و خداقوت خدمت شما,چه نکته دقیقی رو فرمودید,بنده هم به عنوان یک باحجاب که در همبن کشورم دارم زندگی میکنم کاملا حرف شما رو درک میکتم و از برخوردهای نامناسب این بیماردلان هم در عین حفظ حجاب رنج کشیدم,ولی یک سوالی داشتم طبق این دو آیه ای که شما فرمودید هم حفظ حجاب اومده و هم مجازات بیماردلان پس این دو باید. مثل کفه ی دو ترازو باشن که در صورتی که به طور یکسان اجرا شوند دو طرف کفه صاف می ایستد,پس چطور در آلمان که فقط یک طرف کفه رو دارن یعنی قوانین محکم و طرف دیگه یعنی حجاب رو ندارن اینطور امنیت اجتماعی برقرار است؟!! پس ما هم که یک طرف این کفه رو داریم باید همیتقدر بهره مند باشیم,ضمن اینکه مگر میشود خانمی بی حجاب بیرون بیاید و فقط با چوب قانون بر سر متعرضین بشود کنترلشان کرد و مشکلی پیش نیاید؟ همچنین در کشورهای دیگه که بی بندوبار هستن مثل آمریکا وضع فجیعی علیه زنان وجود دارد,یعنی آنها به اندازه آلمان در گذاشتن قوانینی به نفع زنان خودشان توانا نیستند؟!!!! ممنون از پست مفیدتون.
پاسخ:
سلام و سپاس

همیشه قانون و اجرای قدرتمند آن در جامعه، نتایج بهتر و موثرتری را در پی دارد.

قرآن که بر حجاب و امنیت اجتماعی تاکید می کند، به این دلیل است که ظاهر و باطن جامعه را عفیف نگه دارد، اما قانون می تواند ظاهر جامعه را سالم نگه دارد، لذا عدم وجود حجاب، کانون خانواده ها را متزلزل می نماید و مردان را تنوع طلب می کند.

متشکرم از حضورتان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی