انسان مونث

دست نوشته های نفیسه مرادی پیرامون زن و هر چیز دیگر

انسان مونث

دست نوشته های نفیسه مرادی پیرامون زن و هر چیز دیگر

انسان مونث
آخرین نظرات

خلقت انسان در بهترین صورت

انسانی که در بهترین صورت و نظام آفریده شده کیست؟ 

زن یا مرد؟

 

خداوند در سوره تین بعد از سوگندهای چهارگانه می فرماید:

 

لَقَدْ خَلَقْنَا الْانسَانَ فىِ أَحْسَنِ تَقْوِیم

که ما انسان را در بهترین صورت و نظام آفریدیم.

 

مفسران در تفسیر این آیه گفته اند که منظور از کلمه" انسان" جنس انسان است، پس جنس انسان به حسب خلقتش داراى قوام است. و نه تنها داراى قوام است، بلکه به حسب خلقت داراى بهترین قوام است.[1]


هم چنین اذعان داشته اند که خداوند انسان را از هر نظر موزون و شایسته آفریده، هم از نظر جسمى، و هم از نظر روحى و عقلى، چرا که هر گونه استعدادى را در وجود او قرار داده، و او را براى پیمودن قوس صعودى بسیار عظیمى آماده ساخته‏[2] و در واقع او را در کامل ترین حالت عقل و فهم و ادب و علم و بیان آفریده است.[3]

 

از این رو در می یابیم که خداوند انسان را در تمام ابعاد جسمی و روحی و عقلی «احسن تقویم» آفریده و انسان یعنی زن و مرد.

 

اما مفسران گفته اند: «زن بالطبع داراى عاطفه و شفقت بیشترى و تعقل ضعیف‏ترى از مرد است، و به عکس مرد بالطبع داراى عواطف کمترى و تعقل بیشترى است»‏[4]

 

آیا چنین سخنی «احسن تقویم» بودن زن را به لحاظ خِرَدِ کمتر و «احسن تقویم» بودن مرد را به دلیل عواطف کمتر، خدشه دار نمی کند؟

 

آن هم زن و مردی که هر دو از نطفه خلق شده اند. (نحل / 4)

و مراحل خلقت هر دو یکسان است و خداوند به خاطر خلقت «انسان» به خود گفت: «فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقین‏» . (مومنون/14)

و هر دو از «بنی آدم» هستند و صاحب «کرامت و شرافت». (اسرا/ 70)

و به هر دو سفارش کرده که هم چون پدر و مادرشان فریب شیطان را نخورند و گمراه نشوند. (اعراف/27)

و نیز هر دو با خداوند عهد بسته اند که شیطان را عبادت نکنند. (یس/60)

در مقابل خداوند هم وعده داده که به اعمال نیک هر انسانی، چه زن چه مرد، پاداشی بهتر از آنچه انجام داده، عطا نماید. (نساء/124)

 

حال چگونه می توان مردان را به لحاظ قوت عقلی بر زنان رجحان داد در حالی که در آیات قرآن، تفاوتی برای خلقت آن دو ذکر نمی شود و حتی تاکید می نماید که خداوندِ خالق، کسی است که هر چه را آفریده، نیکو آفریده (سجده/7) و انسان را به بهترین شکل صورت داده است. (غافر/64).

 

از سوی دیگر خردمندان را نه مردان، بلکه انسان های صاحب حکمت و دانشی می داند (بقره/269) که پند پذیرند (ابراهیم/52) به طوری که امید است که با اندیشیدن در آیات الهی تقوا پیشه کنند (بقره/ 179) و رستگار شوند (مائده/100).

 

پس تفاوت در عقل بشر، ذاتی نیست بلکه عارضی است و به واسطه دانش و حکمتی که می آموزد و به کار می گیرد، عقل او افزایش می یابد و در زمره «خردمندان» قرار می گیرد. و هرگز آنان که می دانند با کسانی که نمی دانند، برابر نیستند.

 هَلْ یَسْتَوِی‏ الَّذینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذینَ لا یَعْلَمُون‏ (زمر/9)

 

پس زن و مرد به عنوان انسان مذکر و انسان مونث، در بهترین صورت و نظام با مراحل خلقتی یکسانی آفریده شده اند، و تفاوت آنها در طی مسیر زندگی با علم و حکمتی که می آموزند، ظهور و بروز می یابد.

 

لذا می توان گفت هر دو شروع یکسانی دارند، اما نحوه پیمودن مسیر زندگی و اتمام آن، به تلاش و عمل ایشان وابسته است، نه به جنسیت آن دو.



[1] ترجمه تفسیر المیزان    ج‏20    540    

 [2] تفسیر نمونه    ج‏27    144    

 [3] مفاتیح الغیب    ج‏32    212    

[4] ترجمه تفسیر المیزان    ج‏18    134   


نفیسه مرادی-کارشناس ارشد معارف قرآن

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

 

تلگرام:    https://t.me/female_Interpretation


یک پست پیشنهادی


روز دختر، یادآور جنسیت یا انسانیت؟


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی