انسان مونث

دست نوشته های نفیسه مرادی پیرامون زن و هر چیز دیگر

انسان مونث

دست نوشته های نفیسه مرادی پیرامون زن و هر چیز دیگر

انسان مونث
آخرین نظرات

 

رغبت زنان به همسر دوم بودن


نفیسه مرادی

 

هر از گاهی انتشار خبرهایی مبنی بر ازدواج مجدد دائم یا موقت برخی سلبریتی های هنری، سیاسی و ... تا مدتی افکار عمومی را به خود مشغول می دارد، به طوری که عده ای در صف موافقان می ایستند و خواستار قبح زدایی از چند همسری می شوند و عده دیگری در نقش منتقد، مردان را مورد سرزنش قرار می دهند و خواستار اصلاح ساختارهای قانونی هستند.

 

موضوع این مقاله بررسی درستی یا نادرستی چند همسری نیست، بلکه نگارنده قصد دارد از زاویه دیگری به موضوع بنگرد و آن نقش زنان در تروج چند همسری است. همان زنانی که آزادانه و با علم به متاهل بودن مرد، با وی ازدواج می کنند. در ادامه دو داستان واقعی و البته با نام های مستعاری روایت خواهد شد که زنان به همسر دوم شدن راغب بوده اند.

 

·       سحر که مدتی است از همسرش جدا شده و سه دخترش نزد شوهر سابقش هستند، با من تماس گرفت و از آنجایی که با هم روابط صمیمانه ای داریم، به من گفت قصد دارد تا با مرد متاهلی که از وی ده سالی کوچک تر است ازدواج کند. او در توجیه تصمیمش گفت که مرد، زن اولش را دوست ندارد و احتمالا به زودی از هم جدا می شوند.از آنجایی که به همراه مرد مورد نظر به جلسات مشاوره هم رفته بودند، سحر گفت که مشاور با این ازدواج مخالف است.

با او زیاد صحبت کردم، هر چند می دانم حرف هایم چندان تاثیری نداشت، زیرا او تصمیمش را گرفته بود و به مرد علاقه مند شده بود و بعد از آن تماس دیگر از وی خبری ندارم.

 

·       شهره دختری است چهل و پنج ساله، که پدر و مادرش را از دست داده و با وجود خواهران و برادران بسیار، تنها در آپارتمانی زندگی می کند. به طور اتفاقی، برادرش متوجه می شود که او صیغه مرد متاهلی شده که 10 12 سال از او بزرگتر است و صاحب همسر و فرزند و داماد می باشد.

 

همه فکر می کردند شهره بعد از فوت مادر با بهروز ازدواج کرده، اما پس از پیگیری های خانواده اش، مشخص می شود که او سالهاست صیغه بهروز است و حتی روزی او را به خانه شان برده و مادر شهره او را از خانه بیرون کرده است، اما برای حفظ آبرو موضوع را با برادران شهره در میان نمی گذارد و فقط یکی دو تا از خواهران از آن مطلع می شوند.

 

از سوی دیگر برادران متوجه می شوند که شهره به هنگام رفت و آمد به محل کار بهروز با وی آشنا شده و با اصرارهای مکرر شهره بوده که بهروز وی را عقد می نماید و این موضوع را خود بهروز به خواهر بزرگ شهره می گوید.

شهره معتقد است که زن دوم جای زن اول را تنگ نمی کند و همسر دوم بودن مهم نیست. به علاوه اینکه می گوید همسر اول بهروز بیمار است.

 

این دو داستان، روایتی واقعی از دو زنی بود که با همسر دوم شدن موافقند، اما نکته مشترک هر دو این است که آنان در توصیف زن اول مرد، وی را تضعیف می کنند. سحر بیان می کند که مرد زن اولش را دوست ندارد و شهره زن اول بهروز را بیمار توصیف می کند.

 

گویا زنان دوم برای آرام کردن وجدان خویش، اقدام به برچسب زنی به زن اول می کنند.

 

چه این برچسب ها واقعی باشند چه ساختگی؛ در هر صورت نکته این است که زنان دوم  خود راغب به چنین ازدواجی هستند و آن را قبیح نمی دانند و البته چشم خویش را بر احساسات و عواطف زن اول می بندند و از اینکه زندگی وی را از هم بپاشند ابایی ندارند.

 

اگر زنان به ازدواج دوم راضی نشوند و پاسخ مثبت به تقاضای مرد متاهل ندهند، هیچ کسی نمی تواند آنان را مجبور به پذیرش چنین ازدواجی نماید.آنچه که جامعه بدان نیازمند است، این است که به زنان آموزش و آگاهی لازم داده شود تا خواسته یا ناخواسته زندگی زن دیگری را از هم نپاشند.

 

 

نقش زنان در ترویج چند همسری و بستر سازی ایشان برای آن، مساله ای است که  باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که اگر آبی نباشد، مردان شناگران ماهری نخواهند بود.

 

نظرات  (۱۲)

سلام

ازدواج تک همسری می تونه به طلاق منجر بشه به هر دلیل.
آیا باید بگیم چون طلاق زیاده پس ازدواجی صورت نگیره؟

گفتن این چور مسائل برای حذف صورت مسئله چند همسری راه درستی نیست.

الان ما یک میلیون دختر مجرد دهه شصتی داریم که همسری در گروه سنی خودشان برایشان نیست.

همه هم حضرت مریم نیستند تقوا پیشه کنند.
اگر راه حلال را بر آن ها ببیندیم یک نفرشان کافی است برای از هم پاشاندن چند خانواده.

ازدواج حق طبیعی یک زن است و ما نباید به بهانه های مختلف آن را حذف کنیم.

در چند همسری ظلم هست؟ اگر هست دلیلش را بیابیم و از آن آسیب زدایی کنیم. با حذف صورت مسئله مظالم موجود در چندهمسری حل نمی شود.

در چند همسری مثل تک همسری، هم ازدواج های موفق داشتیم هم ناموفق.
برای اصلاح مشکلات موجود تعدد زوجات باید خانواده های موفق را الگو کنیم و از خانواده های ناموفق آسیب زدایی کنیم.

ازدواج یک نیاز است برای هر انسانی و هیچ وقت اسلام راه ازدواج را برای هیچ انسانی نبسته.
این ماییم که راه های باز را تبدیل به بن بست می کنیم.

نمی دانم شما چه قدر پای افسردگی و گریه دخترهای مجرد سنین بالا نشسته اید.

اما من انقدر نشسته ام و شنیده ام که توان و کشش روحی شنیدنش را ندارم...

کاش این جور زن ها و دخترها و حق طبیعیشان را ببینیم.

این وبلاگ که نویسنده اش همسر اول است با تمام مشکلاتی که داشتند، با تدبیر هر سه نفرشان زندگی خوبی دارند. اما دیگران فهم و درکی از چگونگی اش ندارند...
inak.blogsky.com

چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید...

پاسخ:
با سلام و سپاس از پاسخ مبسوطتان

صرفا دو سوال از محضرتان می پرسم:

۱- آیا از آمار مردان بی همسر بالای ۳۵ سال با خبر هستید؟

۲- آیا می دانید هدف ازدواج در اسلام رفع غریزه نیست به طوری که زن به هنگام ازدواج می تواند شرط کند مرد با او رابطه زناشویی نداشته باشد و مرد ملزم به رعایت شرط است؟

اگر شما می فرمایید: آنچه که جامعه بدان نیازمند است، این است که به زنان آموزش و آگاهی لازم داده شود تا خواسته یا ناخواسته زندگی زن دیگری را از هم نپاشند.

من می گویم باید به همسران اول که شوهرشان شرایط و توانایی اداره بیش از یک همسر را دارد این درک و فهم را داد که می توان در زندگی، یک دختر و زن دیگر را از نعمت ازدواج و مادری بهره مند کرد.
خون آن ها از دختری که شب و روزش شده گریه و به گناه افتاده رنگین تر نیست.
خودشان می توانند یک ماه بدون همسرشان زندگی کنند؟
اگر توانستند بسم الله
به دخترها بگویند یک عمره روزه تجرد بگیرند...
و به گناه و افسردگی و رنج تنهایی نیافتند...

خوب است همه دین را بپذیریم. چون دین یک پک کامل برای همه ی نیازهای ماست. برای نیازهای همه ی ما...
پاسخ:
نظر شما محترم است.

اما چند همسری یک توصیه شرعی است نه حکم شرعی

ترویج چند همسری آسیبهای گوناگونی در پی دارد که نیازمند پژهش های علمی و مستند است.
اگر تعدد زوجات رایج می شد طلاق تنها راه زندگی های شکست خورده و یا نیمه شکست خورده نبود. و یقینا آمار طلاق و مفاسد مردان و زنان کمتر میشد.
بنده دو همسر دائم دارم و در دو خانه مجزا کنار هم زندگی می کنند البته در شرایط فقر فرهنگ دینی امروزه نسخه خودم را برای دیگران ترویج نمی کنم.
پاسخ:

لطفا برای سخنتان دلیل بیاورید که بر چه اسنادی ترویج چند همسری مانع طلاق می شود؟
۰۹ تیر ۹۸ ، ۱۰:۲۹ دچارِ فیش‌نگار
حرف شما را درباره توجیهات ورود به رابطه قبول دارم.
جواب خانم رهرو را با سکوت داده اید؟ :)
پاسخ:
خیر

پاسخ ایشان را با طرح دو پرسش داده ام
مانع طلاق می شود به محسنات متعدد. بعضی مردها که کم هم نیستند نیازشان با زن موجودشان برآورده نمیشود یا نیاز عاطفی و یا نیاز های دیگر از جمله نیاز جنسی (همانطور که می دانید در متون دینی به ارضای تمایلات جنسی مرد توسط همسر بسیار سفارش شده و عدم ارضای آن برای فرد و سلامت جامعه خطرناک دانسته شده) و یا در اصطلاح پرشهوت اند و این از عیب و نقص آنها نیست و می بایست از راه صحیح و بدون گناه ارضا شوند و بهترین راه، ازدواج دائم و تشکیل خانواده است.
گاهی ازدواج دوم سبب می شود تحمل برخی کمبود ها و خلق و خوی های بد زن اول برای مرد آسان تر شود و زندگی اول به طلاق ختم نشود.
و حتی بدون این موارد باز هم تعدد زوجات امری پسندیده، سبب ازدیاد نسل، کاهش زنان مجرد و بی سرپرست می باشد و در شرع هم مستحب است.

پاسخ:
دلایل شما مستند به آمار و بررسی های علمی نیست و صرفا بیان نظرات شخصی است.


 اشاره به عدم ارضای برخی مردان توسط یک همسرشان، وجه دیگری هم دارد و آن اینکه زنانی هم هستند که شوهرشان برطرف کننده نیاز جنسی آنان نیست، آیا این مجوزی برای چند شوهری می شود؟ کاری به نامشروع بودن چند شوهری ندارم؛ مقصودم این است دلیل ذکر شده در توجیه چند همسری عقلایی نیست


استاد شهید مطهری گسترش فساد را یکی از پیامد های حذف تعدد زوجات در جامعه میداند. اگر هم اکنون روابط پنهانی مردهای متاهل در جامعه را بررسی کنید این مطلب روشن خواهد بود.
پاسخ:
روابط پنهانی مردان با ازدواج موقت حل می شود و دردسرهای ازدواج دائم را هم ندارد
۰۹ تیر ۹۸ ، ۱۱:۴۶ دچارِ فیش‌نگار
کامنت دومشون
با احترام، در علم منطق وقتی موضوعی با سوال پاسخ داده شود می شود مغالطه. و شما به نظرم پاسخی ندادید و به این مغالطه روی آوردید. علاوه بر این که پرسش های شما در بطن خود مشکلاتی دارد.

- آیا از آمار مردان بی همسر بالای ۳۵ سال با خبر هستید؟
در آمارهای موجود ارائه شده از دختران، تعداد مردان بدون همسر هم لحاظ شده و با لحاظ این موضوع بازهم بیش از یک میلیون دختر دهه شصت و پنجاه مجرد خواهند ماند.
در این مورد مفصل در این لینک ها توضیح داده ام. با توجه به آمارهای مستند.

http://salehat.blog.ir/post/%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%AE%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%BE%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%AC%D8%B1%D8%AF-%DA%86%D9%87-%D9%85%DB%8C-%DA%AF%D9%88%DB%8C%D9%86%D8%AF-1

http://salehat.blog.ir/post/%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%AE%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%BE%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%AC%D8%B1%D8%AF-%DA%86%D9%87-%D9%85%DB%8C-%DA%AF%D9%88%DB%8C%D9%86%D8%AF-2

نکته دیگری که باید به فرضیه شما اضافه کرد این است که اگر تمام این مردان بدون همسر، با دختران و زنان همسن خود ازدواج کنند باز گروه زیادی از دختران بدون همسر باقی می مانند.
این با فرض همسن گزینی است که می دانیم در جامعه ما با فرهنگ غلط موجود رواج ندارد و پسران دهه شصتی در حال ازدواج با دختران دهه هفتاد با اختلاف سن بالا هستند. که این موضوع هم به مضیقه ازدواج دختران دهه شصت و پنجاه دامن می زند هم به مضیقه ازدواج پسران دهه هفتاد.


۲- آیا می دانید هدف ازدواج در اسلام رفع غریزه نیست به طوری که زن به هنگام ازدواج می تواند شرط کند مرد با او رابطه زناشویی نداشته باشد و مرد ملزم به رعایت شرط است؟

هدف ازدواج رفع غریزه نیست اما ازدواج تنها بستر حلال و مشروع رفع نیاز جنسی است. نیازی که برطرف نشدن آن می تواند دین را از افراد بگیرد و آن ها را به ورطه گناه بیاندازد و بسیاری از افراد مجرد به همین دلیل به گناه افتاده اند. به خصوص دختران که در دهه سی نیاز جنسی در آن ها اوج می گیرد.

منبع سخنتون رو در مورد شرط بفرمایید.
شرط عدم ارتباط زناشویی در نکاح منقطع می تواند باشد اما این شرط در نکاح دائم خلاف مقتضای عقد و شرطی باطل است.

تعدد زوجات یکی از راه های کمک به این دختران است، مواردی مثل همسن گزینی، ازدواج با مردان کوچکتر و ... راهکارهای دیگر است. اگر تعدد زوجات راه مورد پسند شما برای این دختران و زنان نیست، لطف کنید در مورد ترغیب مردان بدون همسر برای همسن گزینی و ترغیب خانواده ها برای ازدواج پسر کوچکتر و دختر بزرگتر قلم بزنید.

همه این راه ها هم انجام شوند باز راهکار تعدد زوجات قابل حذف نیست و برای حل مشکلاتش باید از آن آسیب زدایی کرد.

پاسخ:

استفتا از مقام معظم رهبری

س. شرط عدم نزدیکی و شرط عدم استمتاع در ازدواج دائم چه حکمی دارد؟ آیا خلاف مقتضای عقد محسوب نمی‌شود؟

ج. ازدواج مزبور اشکال ندارد و باید بر طبق شرط عمل شود.


 اتفاقا راهکارهایی خوبی پیشنهاد داده اید و قابل تامل هستند، اما در مجموع بر اساس آنچه نوشته اید چنین استنباط می شود که راضی کردن مردان برای ازدواج با دختران همسن یا بزرگتر کار دشوارتری است تا راضی نمودن زنان برای پذیرش ازدواج مجدد شوهرشان
 لذا راه آسان تر را برگزیده اید.

عدم ازدواج مردان با زنان هم سن یا بزرگتر به دلیل نگرش های مرد سالاری عجین شده با فرهنگ مردم است، وگرنه رسول خدا صلی الله علیه و اله  با زنی بزرگتر از خود ازدواج کردند که قبلا ازدواج هم کرده بودند.  و تا زمانی که ایشان در  قید حیات بودند ایشان تک همسر بودند در حالی که عرب جاهلی بی شمار زن می گرفت

چرا مردان به سیره نبوی تمسک نمی جویند؟ چون باب میلشان نیست.



۰۹ تیر ۹۸ ، ۱۹:۵۵ کارمند مجرد
خواهر گرامی ازدواج موقت را دریاب
نیاز من مرد مطلقه نوعی را دریاب.
واقعیات جامعه را دریاب!
پاسخ:
خانم رهرو در پی ترویج چند همسری هستند به دلیل ازدیاد دختران مجرد و زنان بی شوهر
شما که مجرد هستید به دنبال ازدواج موقت

این دو منش متناقض هم هستند.
آستین بالا بزنید و به سراغ ازدواج دائم بروید.
ازدواج موقت «خانه ای بر روی آب» است که آینده تان را تباه می کند.
بابت استفتا متشکرم.

خیر بنده تعدد زوجات رو آخرین راهکار و در کنار راهکارهای دیگه برای بعضی افراد حائز شرایط در نظر می گیرم. و نه لزوما آسانترین راه

من خانم هستم. نه جناب

کلا ازدواج در معنای عامش به دلیل استحباب حکم نیست.
اما برای برخی شرایط از استحباب به وجوب تغییر می کند.
پیشنهاد راهکار تعدد زوجات هم به معنای این نیست که همه مردان برای این موضوع اقدام کنند. بله برای افراد حائز صلاحیت هست.
اگر آسیب دارد آسیب هایش برطرف شود، نه این که حذف شود. همان طور که در شیوع طلاق در ازدواج تک همسری باید آسیب زدایی کرد، نه این که بگوییم چون ازدواج کلا آسیب زاست، پس کسی ازدواج نکند.
پاسخ:
خواهش می کنم بانو

از نظر بنده حذف تعدد زوجات مانند حذف طلاق و پافشاری بر تک همسری در غرب به شدت آسیب زاست؛ اما با ترویج آن نیز ابدا موافق نیستم؛ چرا که ترویج چند همسری را با ترویج طلاق یکسان می دانم و آسیب های آن کمتر از طلاق نیست اگر بیشتر نباشد.
اما همانطور که طلاق گاهی بهترین راه بر زوجین است، ازدواج مجدد هم در شرایطی می تواند برای بقا زندگی اول راهکار مناسبی باشد، ولیکن فقط برای شرایط خاص و با آگاهی همه اعضا خانواده
۱۳ تیر ۹۸ ، ۱۱:۱۷ حمدان مقدم
سلام
در خصوص تسهیل ازدواج جوانان و نقش قویتر آن نباید غفلت نمود.ازدواج دوم یک راه حل ثانویه است.موفق باشید
پاسخ:
سلام علیکم

بله بسیار موافقم
۰۸ شهریور ۹۹ ، ۰۸:۳۸ شکیبا شکیبا

سلام وبلاگ خوبی دارین
لطفا از وبلاگ زن زیادی که زندگینامه زنی است به نام سیمین که زن دوم علی شده و از خوب و بد زندگیش نوشته ، بازدید کنید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی