زن شخصیتی مستقل از همسر
1⃣ دیدگاه وابستگی زن به شوهر ناشی از تفکر خلقت زن از پهلوی مرد است, به طوری که برخی مفسران چون الشنقیطی در اضواالبیان و برخی مفسران شیعی بدان اشاره نموده اند.
اما تفسیر نمونه این دیدگاه را رد نموده و علت پیدایش چنین دیدگاهی را ناشی از ورود روایات اسراییلیات به تفاسیر می داند.
علامه طباطبایی نیز در تفسیر المیزان در ذیل آیه اول سوره نساء می فرمایند:" در بعضی از تفسیرها آمده که مراد از آیه مورد بحث این است که همسر آدم از بدن خود (او) درست شده صحیح نیست، هر چند که در روایات آمده که از دنده آدم خلق شده، لیکن از خود آیه استفاده نمیشود، و در آیه، چیزی که بر آن دلالت کند وجود ندارد".
2⃣ تمام افراد بشر اعم از زن و مرد از حضرت آدم و حوا خلق شده اند ( و بث منهما رجالا کثیرا و نساء). لذا همگی آنان جز فرزندان آدم ابوالبشر هستند, و خطاب "بنی آدم" در آیه " ولقد کرمنا بنی ادم" شامل همه زنان و مردان می شود. پس مردان بر زنان برتری ندارند و زن و مرد از کرامت انسانی برخوردارند. چرا که قرآن هم تاکید نموده "ان اکرمکم عندالله اتقاکم".
3⃣ زنان حق انتخاب دارند که یا همراه شوهر باشند یا مخالف وی چه در راه صواب چه در مسیر خطا.
۱- زنان همراه
الف:همراه در صواب هم چون بانو ساره همسر حضرت ابراهیم علیهما السلام.
ب:همراه در خطا هم چون همسر ابولهب عموی پیامبر ص
۲- زنان مخالف همسر
الف:مخالفت به حق همانند آسیه همسر فرعون
ب:مخالفت ناحق هم چون زنان حضرت نوح و حضرت لوط.
پس زنان ملزم به اطاعت بی چون و چرا از همسرشان نیستند و حق انتخاب دارند و آنان هم چون مردان خود مسوول عواقب و نتایج انتخاب هایشان هستند.
4⃣ زنان از استقلال مالی برخوردارند.
بنا بر آموزه های قرآن مردان حق ندارند، در آمد زنان را از ایشان بگیرند و زنان به همان اندازه ای اختیار امولشان را دارند که مردان.
لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبْنَ
5⃣ زنان حق مشارکت اجتماعی دارند.
به صراحت در قرآن کریم دو نمونه از مشارکت اجتماعی زنان نام برده شده است.
۱- گواهی دادن به عنوان شاهد فعالیت اقتصادی در سوره بقره.
۲- بیعت کردن زنان با پیامبر ص در سوره ممتحنه.
خلاصه کلام اینکه سعادت زن در دنیا و عقبی در دست شوهر وی نیست, بلکه او نیز همچون مردان از قدرت اراده و اختیار برخوردار است و عواقب امورش به انتخاب ها و تصمیم ها و رفتارهای خودش وابسته است.
استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
نفیسه مرادی – کارشناس ارشد معارف قرآن