انعطاف در حجاب
در زیارت ناحیه مقدسه از لسان امام زمان علیه السلام می خوانیم:
فَلَمّا رَأَینَ النِّسآءُ جَوادَک َ مَخْزِیاً،
وَ نَظَرْنَ سَرْجَک َ عَلَیهِ مَلْوِیاً،
بَرَزْنَ مِنَ الْخُدُورِ،
ناشِراتِ الشُّعُورِ عَلَی الْخُدُودِ،
لاطِماتِ الْوُجُوهِ سافِرات،
وَ بِالْعَویلِ داعِیات،
وَ بَعْدَالْعِزِّ مُذَلَّلات،
وَ إِلی مَصْرَعِک َ مُبادِرات
پس چون بانوانِ حَرَم اسبِ تیز پای تو را خوار و زبون بدیدند
و زینِ تو را بر او واژگونه یافتند،
از پسِ پرده ها(ی خیمه) خارج شدند،
درحالیکه گیسوان برگونه هاپراکنده نمودند،
بر صورتها طپانچه میزدند
و نقاب ازچهرهها افکنده بودند،
و به صدای بلندشیون می زدند،
و از اوجِ عزّت به حضیض ذلّت درافتاده بودند،
و به سوی قتلگاه تو میشتافتند...
🔸برخی سعی کرده اند برای این فراز از زیارت ناحیه مقدسه توجیهاتی ارائه کنند، از جمله اینکه گفته اند فاصله خیمه ها تا دشمن زیاد بوده و نامحرمان، زنان را نمی دیدند، اما می بینیم که متن زیارت ناحیه چنین چیزی را تایید نمی کند, چرا که می فرماید زنان بعد از خروج از خیمه و پریشان نمودن موها به سمت قتلگاه دویدند.
یا اینکه گفته اند موهای خود را زیر پوشش پریشان کرده اند. اگر چنین بوده، چه لزومی داشته در متن زیارت امری پنهان، چنین واضح بیان شود.
باید به یاد داشته باشیم که تعصبات نباید باعث شوند از خدا و رسولش جلوتر رفت.
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ (حجرات/1)
🔸پریشان کردن مو و بر صورت زدن در عزا، بخشی از عزاداری زنان عرب بوده و هنوز هم هست.
به طوری که در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله زنان در مقابل ایشان هم چنین می کردند, اما مورد سرزنش واقع نمی شدند.
💠 پیامبر ـ صلیاللهعلیهوآله ـ بر آنها (اهل مدینه) وارد شد و زنان انصار دمِ درِ خانهها در انتظار بودند و مردانشان بیرون آمده و خود را در پناه پیامبر میکشیدند و از او معذرت میخواستند.
زنان انصار همه چهرهها خراشیده و موی پریشان کرده و گریبان دریده و در برابر پیامبر ـ صلیاللهعلیهوآله ـ ایستاده بودند؛ پیامبر آنها را دلداری دادو به زبان خوش با آنها سخن گفت و به آنها دستور داد خود را بپوشند و به خانه های خود بروند.۱
یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ (بقره/۱۸۵)
خدا آسانی و راحت شما را می خواهد نه دشواری و مشقت شما را.
_________
۱-کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج ۸، ص ۳۲۱ ۳۲۲، تهران، دارالکتب الاسلامیة، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق.
نفیسه مرادی-کارشناس ارشد معارف قرآن
استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تلگرام: https://t.me/female_Interpretation
یک پست پیشنهادی
مجازات مردانی که به آزار زنان می پردازند، چیست؟