بانو و قرآن

دست نوشته های نفیسه مرادی پیرامون بانوان و قرآن

بانو و قرآن

دست نوشته های نفیسه مرادی پیرامون بانوان و قرآن

بانو و قرآن

آخرین نظرات

موی پریشان

انعطاف در حجاب

 

در زیارت ناحیه مقدسه از لسان امام زمان علیه السلام می خوانیم

 

فَلَمّا رَأَینَ النِّسآءُ جَوادَک َ مَخْزِیاً،

وَ نَظَرْنَ سَرْجَک َ عَلَیهِ مَلْوِیاً،

 بَرَزْنَ مِنَ الْخُدُورِ،

 ناشِراتِ الشُّعُورِ عَلَی الْخُدُودِ،

 لاطِماتِ الْوُجُوهِ سافِرات،

 وَ بِالْعَویلِ داعِیات،

وَ بَعْدَالْعِزِّ مُذَلَّلات،

وَ إِلی مَصْرَعِک َ مُبادِرات

 

پس چون بانوانِ حَرَم اسبِ تیز پای تو را خوار و زبون بدیدند

و زینِ تو را بر او واژگونه یافتند،

از پسِ پرده ها(ی خیمه) خارج شدند،

درحالیکه گیسوان برگونه هاپراکنده نمودند،

بر صورت‌ها طپانچه می‌زدند

و نقاب ازچهره‌ها افکنده بودند،

 و به صدای بلندشیون می زدند،

و از اوجِ عزّت به حضیض ذلّت درافتاده بودند،

و به سوی قتلگاه تو می‌شتافتند...


🔸برخی سعی کرده اند برای این فراز از زیارت ناحیه مقدسه توجیهاتی ارائه کنند، از جمله اینکه گفته اند فاصله خیمه ها تا دشمن زیاد بوده و نامحرمان، زنان را نمی دیدند، اما می بینیم که متن زیارت ناحیه چنین چیزی را تایید نمی کند, چرا که می فرماید زنان بعد از خروج از خیمه و پریشان نمودن موها به سمت قتلگاه دویدند.

 

 یا اینکه گفته اند موهای خود را زیر پوشش پریشان کرده اند. اگر چنین بوده، چه لزومی داشته در متن زیارت امری پنهان، چنین واضح بیان شود.

 

باید به یاد داشته باشیم که تعصبات نباید باعث شوند از خدا و رسولش جلوتر رفت.

 

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ (حجرات/1)

 

🔸پریشان کردن مو و بر صورت زدن در عزا، بخشی از عزاداری زنان عرب بوده و هنوز هم هست.

 

به طوری که در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله زنان در مقابل ایشان هم چنین می کردند, اما مورد سرزنش واقع نمی شدند.

 

💠 پیامبر ـ صلی‌الله‌علیه‌وآله ـ بر آنها (اهل مدینه) وارد شد و زنان انصار دمِ درِ خانه‌ها در انتظار بودند و مردانشان بیرون آمده و خود را در پناه پیامبر می‌کشیدند و از او معذرت می‌خواستند.

 

زنان انصار همه چهره‌ها خراشیده و موی پریشان کرده و گریبان دریده و در برابر پیامبر ـ صلی‌الله‌علیه‌وآله ـ ایستاده بودند؛ پیامبر آنها را دل‌داری دادو به زبان خوش با آنها سخن گفت و به آنها دستور داد خود را بپوشند و به خانه های خود بروند.۱

 

 یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ  (بقره/۱۸۵)

خدا آسانی و راحت شما را می خواهد نه دشواری و مشقت شما را.

_________

۱-کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج ۸، ص ۳۲۱ ۳۲۲، تهران، دارالکتب الاسلامیة، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق.

 

نفیسه مرادی-کارشناس ارشد معارف قرآن

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

تلگرام:    https://t.me/female_Interpretation

 

یک پست پیشنهادی


مجازات مردانی که به آزار زنان می پردازند، چیست؟

 

 

نظرات  (۳)

یک سوال و بهتر بگویم یک ایده
امشب پس از صحبت درباره یک قرآن ارزشمند تاریخی به خط امام علی علیه السلام
به ذهنم آمد یک قرآن را دستنویس بنویسم و به عنوان هدیه به فرزندم بدهم
و خدمتی به قرآن هم باشد

نظرتان به عنوان یک متخصص قرآنی چیست؟
چه پیشنهادات و ایده ای می توانید بهم بدید که از وقتی که برای این امر می ذارم، بهترین نتیچه را بگیریم خواهر گرامی؟
پاسخ:


کتاب قرآن کریم کار بسیار ارزشمندی است.


پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: مَن کَـتَبَ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ فَجَوَّدَهُ تَعظیما لِلّهِ غَفَرَ اللّهُ لَهُ؛

هر کس بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم را براى بزرگداشت خداوند زیبا بنویسد، خداوند او را مى‏بخشد.

بحارالأنوار، ج 92، ص 35


حال تصور بفرمایید کسی که تمام کلام خداوند که در آن 114 بار بسم الله الرحمن الرحیم آمده، را با نیت قربه الی الله کتابت نماید، چه ثوابی خواهد داشت.


اگر در خوشنویسی با قلم تبحر دارید، حتما با قلم بنویسید در غیر این صورت از خودکار یا روانویس یا خودنویسی که کیفیت خوبی داشته باشد، استفاده نمایید.

حلالترین مالتان را برای خرید کاغذ و خودکار قرار دهید.

از کاغذ و خودکارهای کشورهای اسلامی استفاده نمایید.

درباره کیفیت کاغذ و قلم با اهل فن مشورت نمایید.

هر بار که مشغول نوشتن شدید حتما وضو بگیرید و سعی نمایید در حین کتابت، رو به قبله بنشینید.

اگر حوصله داشتید واژه «الله» را با رنگ سبز بنویسید.

در حرکت گذاری بسیار دقت بفرمایید.

در موقع خستگی ننویسید.


هنگام نوشتن، اموات و گذشتگان از آدم ابوالبشر تا کنون و ذوی الحقوق و ملتمسین دعا و انبیا و اولیا و اوصیا را در ثواب نوشتن شریک نمایید.


موفق و موید باشید

التماس دعا


سلام

در احکام ما زدن خود در عزا حرام هست.
«جایز نیست انسان در مرگ کسی صورت و بدن را بخراشد و به خود لطمه بزند.

٦٣٥ پاره کردن یقه در مرگ غیر پدر و برادر جایز نیست.

٦٣٦ اگر مرد در مرگ زن یا فرزند، یقه یا لباس خود را پاره کند، یا اگر زن در عزای میت صورت خود را بخراشد، به طوری که خون بیاید یا موی خود را بکند، باید یک بنده آزاد کند یا ده فقیر را طعام دهد و یا آنها را بپوشاند. و اگر نتواند، باید سه روز روزه بگیرد. بلکه اگر خون هم نیاید، بنابر احتیاط واجب به این دستور عمل نماید.»

رساله امام خمینی ره

عدم سرزنش پیامبر به معنی تأیید عمل زنان انصار نیست.

برای عزاداری امام معصوم این موضوع فرق میکنه. برای همین سیه زنی جایز هست.

اهل بیت حضرت هم عزادار امام حسین بودند. و عزای اصحاب و یاران.


ارتباط عنوان پست با محتوارو هم موجه نشدم
تشکر
اگر ایده و یا پیشنهادهای بهتری داشتید دریغ نفرمایید
التماس دعا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی