آیا وجود امنیت اجتماعی در جامعه، زنان را از رعایت حجاب، بی نیاز می کند؟
💠خداوند در آیه ۵۹ سوره احزاب می فرماید:
یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ۚ ذَٰلِکَ أَدْنَىٰ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ ۗ
اى پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: «پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند. این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است
در این آیه هدف از نزدیک کردن جلباب ها این است که زنان شناخته شوند.
در پست قبلی گفتم که بر اساس آیه فوق، فلسفه حجاب مصونیت زن در برابر آزار مردان بیمار دل بیان شده است، لکن حجاب بدون پشتوانه قانونی و امنیت اجتماعی، مصونیت کامل را برای زنان به ارمغان نمی آورد.اما اگر امنیت اجتماعی برقرار بود، آیا حجاب لازم نیست؟
برای پاسخ به این پرسش باید دید مقصود از "شناخته شدن نساء المومنین" در آیه چیست؟
🔹در تفسیر المیزان گفته شده:
" یعنی... شناخته شدن به اینکه اهل عفت و حجاب و صلاح و سدادند نزدیکتر است، در نتیجه وقتی به این عنوان شناخته شدند، دیگر اذیت نمیشوند، یعنی اهل فسق و فجور متعرض آنان نمیگردند."المیزان، ج۱۶، ص ۵۱۰
🔸در برخی تفاسیر دیگر هم بیان شده زن مسلمان از غیر مسلمان شناخته شود تا مورد آزار قرار نگیرند.
🔹خواه دیدگاه اول صحیح باشد، خواه دومی؛ مقصود از نزدیک کردن جلباب ها توسط زنان که از آن به رعایت حجاب تعبیر می شود، متمایز کردن ایشان بوده و این یعنی نمادگذاری.
🔸لایه های فرهنگی جامعه دارای چهار بخش هستند:باورها، ارزش ها، هنجارها و نمادها.
نمادها در واقع بروز عینی و مادی سه لایه پیش از خود است.
🔹اینکه در آیه مذکور می فرماید "شناخته شوند" برای این است که حجاب را نمادی برای زن مسلمان قرار می دهد که بیانگر باورها، ارزش ها و هنجارهای اوست.
🔸یعنی اینکه وی به خداوند ایمان دارد و عمل به فرامین الهی برایش ارزشمند است و اولویتش عمل به آنهاست، لذا حجاب را رعایت می نماید. خطاب "نساء المومنین" در ابتدای آیه نیز گویای همین مطلب است.
🔹در جامعه ای که امنیت اجتماعی مناسبی نیست و مردان بیمار دل به راحتی به آزار و اذیت زنان می پردازند، حجاب علاوه بر نماد مسلمانی و عفیف بودن، برای زن مصونیت نسبی می آورد و او را از اینکه در معرض تهمت یا آزار قرار گیرد، حفظ می نماید.
و در جامعه ای هم که امنیت اجتماعی مناسبی وجود دارد و کسی متعرض زنان نمی شود، حجاب نماد مسلمانی و عفت ایشان است.
پس بر اساس آیه فوق فلسفه حجاب دو چیز است:
مصونیت نسبی و نماد مسلمانی
🔺اما چرا این نمادگذاری در نوع پوشش وجود دارد؟
پاسخ این پرسش را در پست های آینده خواهم نوشت.
نفیسه مرادی – کارشناس ارشد معارف قرآن
استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
تلگرام : t.me/female_Interpretation
یک پست پیشنهادی
امنیت اجتماعی در آلمان