انسان مونث

دست نوشته های نفیسه مرادی پیرامون زن و هر چیز دیگر

انسان مونث

دست نوشته های نفیسه مرادی پیرامون زن و هر چیز دیگر

انسان مونث
آخرین نظرات

سید محمد حسین فضل الله


علامه فضل الله یکی از علما و مفسران شیعی لبنان و مولف تفسیر «من وحی القرآن» از منظری جدید، تلاش های بسیاری را در بر طرف نمودن شبهات پیرامون زن در اسلام انجام داده است.

 

ایشان معتقد است که زن، «این انسان مونث، در زندگی خود پیچیدگی های تاریخی بسیاری را در داد و ستد دیگران با وی و نگرش هایشان به او و ستمی که به انسانیتش روا داشته اند، از سر گذرانده است». چرا که برای زن نقشی جز خدمتگذاری به مرد و فرزندآوری برای او متصور نبوده اند، «بی آنکه استقلالی درباره زندگی خصوصی خود داشته باشد و بی آنکه بتواند بخواهد یا نخواهد. زیرا او همیشه انسان نارسی بوده که در درجه فرو دین و دوم انسانیت جای داشته است».

 

وی مهم ترین مساله پیرامون زن را عدم استقلال وی در ازدواج می داند. پرا که «بسیاری از جوامع هنوز هم او را از حق تصمیم گیری مثبت و منفی در این مورد محروم می دانند و چه بسا این را به شیوه های گوناگون به احکام دین ربط دهند».

 

هم چنین چاره جویی حیاتی برای رسیدن به قانونی ثابت در مسائل دیگری چون جنبه های حیاتی شخصیت انسانی او در مدیریت اموزشی و امور اقتصادی و اجتماعی زن را لازم و ضروری می داند.

 

ایشان میان «برخورد علمی و شرعی با این قبیل موضوعات و برخورد مصرفی و جنجالی» تفاوت بسیار قائل اند، به طوری که اولی را نیازمند تقویت بررسی های اسلامی دانسته و دومی را به دلیل اینکه در پی تحریک و فتنه انگیزی و به دور از اخلاق و ارزش های اسلامی است، مستحق دور انداختن می داند.

 

منبع: کتاب دنیای زن/ گفت و گو با سید محمد حسین فضل الله، مترجم: کاری از واحد ترجمه دفتر پژوهش و نشر سهروردی، تهران، دفتر پژوهش و نشر سهروردی، 1381، چاپ اول، صص 21 23

 

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

نفیسه مرادی کارشناس ارشد معارف قرآن

t.me/female_Interpretation

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی